Jak chronić oczy latem?

ochronaoczulatem-cynek

Każdego lata media informują nas o tym, jak ważna jest ochrona skóry przed słońcem.. Warto jednak pamiętać, że używanie filtrów przeciwsłonecznych to nie wszystko. Nie zapominajmy o oczach. One również narażone są na szkodliwe działanie promieniowania UV.

Nadmierna ekspozycja oczu na słońce, może skończyć się wieloma nieprzyjemnymi, a czasem wręcz groźnymi dla życia, schorzeniami. Podczas wakacyjnych miesięcy okuliści bardzo często mają do czynienia z zapaleniem spojówek. Zdarzają się jednak dużo poważniejsze diagnozy: poparzenie siatkówki, skrzydlik, a nawet czerniak. Co robić, by cieszyć się latem, nie narażając swoich oczu? Ważna jest zarówno doraźna ochrona, jak i profilaktyka.

Pierwsze, co na ogół przychodzi do głowy, to okulary przeciwsłoneczne. Są one nie tylko modnym dodatkiem. Przede wszystkim powinny pełnić funkcję ochronną. Dlatego koniecznie sprawdzajcie, czy zostały wyposażone w filtry UV (dotyczy to również soczewek). Kupowanie okularów z najniższej półki cenowej, które mają jedynie ciemne szkła, nie jest dobrym pomysłem, ponieważ w ten sposób jeszcze bardziej narażamy się na szkodliwe promieniowanie. Lepiej zainwestować nieco więcej, by mieć pewność, że zapewniliśmy naszym oczom odpowiednią ochronę. Najrozsądniejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z oferty salonów optycznych. Do spacerów w letnie, słoneczne dni wystarczą nam okulary z filtrem podstawowym. Zabezpieczają one oczy w 99-100%. Na okularach, które całkowicie blokują promieniowanie UVA i UVB, znajduje się oznaczenie UV 400. Kierowcy i osoby lubiące aktywności outdoorowe (np. żeglarstwo) mogą pomyśleć o jeszcze lepszym zabezpieczeniu i rozważyć kupno okularów z filtrami polaryzacyjnymi.

Okulary warto wkładać nawet do czytania, gdyż papier także odbija promieniowanie UV. Jeśli nie zdążyliśmy jeszcze ich kupić, zabezpieczmy się chociaż czapką z daszkiem lub kapeluszem, aby zapewnić twarzy choć odrobinę cienia.

Słońce, wiatr, suche powietrze, piasek narażają oczy na podrażnienia. Aby je złagodzić, można np. stosować krople ze świetlikiem lekarskim, które łagodzą świąd i pieczenie, nawilżają i mają działanie przeciwzapalne. Innym rozwiązaniem będzie zakup tzw. sztucznych łez.

Po intensywnym dniu spędzonym na świeżym powietrzu, warto zadbać o odpowiedni odpoczynek i regenerację. W tym celu zalecane jest spanie w całkowicie zaciemnionym pomieszczeniu. Najlepiej powyłączać wszystkie lampki, a nawet wyświetlacze w sprzętach elektronicznych. Jeśli mamy taką możliwość, zaciągnijmy zasłony, rolety czy żaluzje.

Ważna jest też profilaktyka. By oczy były mniej podatne na podrażnienia, dbajmy o to, by dostarczać organizmowi odpowiednie ilości witaminy A (jej niedobór powoduje m.in. nadmierną suchość rogówek i spojówek). Naturalne źródła, z których możemy ją pozyskać, to m.in. tran, podroby, żółtka jaj, masło, słodkie ziemniaki, marchew, dynia, szpinak, jarmuż i papryka. Należy pamiętać, że witamina A należy do grupy witamin rozpuszczających się w tłuszczach.

W okresie letnim, kiedy oczy są szczególnie narażone na szkodliwe działanie promieni UV, warto dodatkowo rozważyć suplementację. Szczególnie istotne są: wspomniana już witamina A, witaminy C, E, B6 i B12, kwas foliowy, mangan oraz cynk.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl