Problemy z wchłanianiem cynku i tego przyczyny

Cynk to pierwiastek, który kojarzymy w pierwszej kolejności z piękną cerą oraz mocnymi, zdrowymi włosami i paznokciami. Tymczasem jest o wiele ważniejszy dla organizmu niż mogłoby się wydawać. Właściwie jest niezbędny do funkcjonowania wszystkich naszych narządów. Wchodzi w skład prawie 300 enzymów, które uczestniczą w przemianach metabolicznych. Bierze udział w procesach genetycznych, podziale komórek, w produkcji niektórych hormonów, np. insuliny. Bez niego ośrodkowy układ nerwowy nie byłby w stanie sprawnie działać. Jest istotny dla mineralizacji kości. Wpływa również na pracę układu odpornościowego, a także na stężenie cholesterolu i witaminy A. Reguluje ciśnienie krwi i rytm serca.

Niedobory cynku mogą mieć poważne konsekwencje dla zdrowia. U dzieci będzie to spowolnienie wzrostu i rozwoju umysłowego. U dorosłych deficyty tego pierwiastka mogą prowadzić do niedokrwistości, kurzej ślepoty, zaburzeń w grasicy i węzłach chłonnych. Zwiększają ryzyko miażdżycy. Wpływają też na układ pokarmowy. U osób, które mają niewystarczającą ilość cynku w organizmie, występują biegunki, utrata apetytu lub zła tolerancja glukozy. W gorszej kondycji bywa również skóra. Niedobory cynku mogą prowadzić do zmian skórnych, stanów łuszczycopodobnych oraz utraty owłosienia.

Cynk znajdziemy w takich produktach pokarmowych jak: dzikie ostrygi, pestki dyni, ziarna słonecznika, zarodki pszenne, kakao, nerkowce, olej lniany, sezam, wołowina, rośliny strączkowe. Dobrze zbilansowana dieta powinna dostarczać organizmowi wystarczające ilości tego pierwiastka. Istnieje jednak szereg czynników powodujących problemy z jego wchłanianiem.

Jednym z nich będzie nadmiar żelaza. Z tej przyczyny nie powinno się suplementować go w ciemno, bez zrobienia uprzednio odpowiednich badań. Działa to również w drugą stronę – nadmiar cynku skutkuje słabym przyswajaniem żelaza. Osłabiona absorpcja cynku ma miejsce również wtedy, gdy spożywa się dużo produktów bogatych w miedź, wapń lub witaminę B9, czyli kwas foliowy. Podobnie dzieje się, kiedy do naszego organizmu cynk dostaje się wraz z fitynianami. Z tego właśnie powodu pierwiastek z produktów zwierzęcych wchłania się lepiej niż ten pochodzący z produktów roślinnych.

Na złe wchłanianie cynku mogą wpływać również choroby układu pokarmowego, m.in. celiakia, zapalenie trzustki i przewlekłe zapalenie jelit. U dzieci może to być również nieswoiste zapalenie jelit związane z mukowiscydozą, ostra biegunka i alergie pokarmowe.

Obniżenie poziomu cynku w organizmie może być spowodowane regularnym przyjmowaniem niektórych lekarstw, np. leków antykoncepcyjnych czy diuretycznych. Niekorzystne pod tym względem są także: spożywanie alkoholu w nadmiernych ilościach, stosowanie restrykcyjnych diet odchudzających oraz zbyt duża ilość cukru w pożywieniu.

Wzmożone zapotrzebowanie na cynk mają kobiety w ciąży oraz karmiące piersią, sportowcy, weganie i wegetarianie, dzieci w okresie intensywnego wzrostu i osoby starsze. Na deficyty narażeni są też chorujący na cukrzycę, nerki, marskość wątroby i nowotwory.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl