Jak zabezpieczyć się przed przeziębieniem wczesną jesienią?

  • Post Category:Odporność

Statystyczny Kowalski na infekcje górnych dróg oddechowych (których najpowszechniejszą postacią jest przeziębienie) zapada 3 do 4 razy do roku. W przypadku dzieci wartości te wzrastają nawet do 8 razy rocznie, czego jednym z głównych powodów jest niedojrzałość układu immunologicznego, z jaką mamy do czynienia w najmłodszych grupach wiekowych. Prawdopodobieństwo wystąpienia przeziębienia, zarówno u osób dorosłych, jak również u dzieci jest wyższe wczesną jesienią, czego dowodem są coraz większe kolejki kaszlących pacjentów, którzy oczekują fachowej porady, czy to w gabinecie u lekarza, czy to w aptece u farmaceuty.

Czy istnieją efektywne sposoby pozwalające przebrnąć przez końcówkę lata i początek jesieni bez przeziębienia? Okazuje się, że tak. Do tego są one bardzo proste i dostępne na przysłowiowe wyciągnięcie ręki.

„Po pierwsze – dieta, po drugie – odpowiednia (czyli umiarkowana!) ilość ruchu.” Tak w jednym zdaniu można byłoby streścić podstawowe zasady wpływające na nasz układ odpornościowy, a tym samym zapobiegające wystąpieniu uciążliwych (i często nawracających) infekcji ze strony górnych dróg oddechowych. Co do aktywności fizycznej – tutaj nie ma wątpliwości – badania wykazały, że regularne i umiarkowane ćwiczenia przyczyniają się do stosunkowo szybkiej poprawy niemal wszystkich parametrów układu odpornościowego.

W przypadku diety powinna ona obfitować w warzywa i owoce, zwłaszcza w te czerwone i pomarańczowe, ponieważ zawierają dużo antyoksydantów (np. czerwona papryka, marchew, pomidor, dynia, żółty melon). Dobre są też suszone śliwki, kapusta biała, kapusta kiszona, szpinak i sałata.

Oprócz antyoksydantów, istotny jest również cynk. Znajdziemy go w pomidorach, natce pietruszki, otrębach pszennych, rybach czy owocach morza. W kontekście cynku warto także wspomnieć o możliwości dodatkowej suplementacji tego pierwiastka w postaci doustnych preparatów. Jak wskazują badania naukowe, mogą one się okazać się pomocne zarówno w profilaktyce infekcji górnych dróg oddechowych, jak również w postępowaniu wspomagających – w momencie, kiedy pojawią się ich pierwsze objawy (pierwiastek ten można kojarzyć z lekami przeciwbólowymi, przeciwzapalnymi i przeciwgorączkowymi). W przypadku cynku warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na jego dawkę, ale także na… formę. Tak jak w kontekście żelaza czy magnezu, tak również i w tym przypadku znacznie lepsza dostępność biologiczna cechuje postacie organiczne (np. glicynian) niż nieorganiczne tego minerału.

Ostatnia modyfikacja 23 lipca 2020

Serwis cynek.pl ma charakter edukacyjny. Mimo, że redakcja dokłada wszelkich starań co do jakości merytorycznej przedstawianych treści, wszelkie informacje nie stanowią porady medycznej i nie zastąpią wizyty u lekarza. Z tego powodu redakcja i wydawca serwisu nie mogą ponieść odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w serwisie, gdyż nie prowadzi konsultacji medycznej w rozumieniu art. 3 ust 1 ustawy o działalności leczniczej.