Jak zabezpieczyć się przed przeziębieniem wczesną jesienią?

jesienne-przeziebienie-cynek

Statystyczny Kowalski na infekcje górnych dróg oddechowych (których najpowszechniejszą postacią jest przeziębienie) zapada 3 do 4 razy do roku. W przypadku dzieci wartości te wzrastają nawet do 8 razy rocznie, czego jednym z głównych powodów jest niedojrzałość układu immunologicznego, z jaką mamy do czynienia w najmłodszych grupach wiekowych. Prawdopodobieństwo wystąpienia przeziębienia, zarówno u osób dorosłych, jak również u dzieci jest wyższe wczesną jesienią, czego dowodem są coraz większe kolejki kaszlących pacjentów, którzy oczekują fachowej porady, czy to w gabinecie u lekarza, czy to w aptece u farmaceuty.

Czy istnieją efektywne sposoby pozwalające przebrnąć przez końcówkę lata i początek jesieni bez przeziębienia? Okazuje się, że tak. Do tego są one bardzo proste i dostępne na przysłowiowe wyciągnięcie ręki.

„Po pierwsze – dieta, po drugie – odpowiednia (czyli umiarkowana!) ilość ruchu.” Tak w jednym zdaniu można byłoby streścić podstawowe zasady wpływające na nasz układ odpornościowy, a tym samym zapobiegające wystąpieniu uciążliwych (i często nawracających) infekcji ze strony górnych dróg oddechowych. Co do aktywności fizycznej – tutaj nie ma wątpliwości – badania wykazały, że regularne i umiarkowane ćwiczenia przyczyniają się do stosunkowo szybkiej poprawy niemal wszystkich parametrów układu odpornościowego.

W przypadku diety powinna ona obfitować w warzywa i owoce, zwłaszcza w te czerwone i pomarańczowe, ponieważ zawierają dużo antyoksydantów (np. czerwona papryka, marchew, pomidor, dynia, żółty melon). Dobre są też suszone śliwki, kapusta biała, kapusta kiszona, szpinak i sałata.

Oprócz antyoksydantów, istotny jest również cynk. Znajdziemy go w pomidorach, natce pietruszki, otrębach pszennych, rybach czy owocach morza. W kontekście cynku warto także wspomnieć o możliwości dodatkowej suplementacji tego pierwiastka w postaci doustnych preparatów. Jak wskazują badania naukowe, mogą one się okazać się pomocne zarówno w profilaktyce infekcji górnych dróg oddechowych, jak również w postępowaniu wspomagających – w momencie, kiedy pojawią się ich pierwsze objawy (pierwiastek ten można kojarzyć z lekami przeciwbólowymi, przeciwzapalnymi i przeciwgorączkowymi). W przypadku cynku warto jednak zwrócić uwagę nie tylko na jego dawkę, ale także na… formę. Tak jak w kontekście żelaza czy magnezu, tak również i w tym przypadku znacznie lepsza dostępność biologiczna cechuje postacie organiczne (np. glicynian) niż nieorganiczne tego minerału.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl