Prozdrowotne właściwości dyni

zdrowadynia-cynek

Jesienią dynie coraz częściej goszczą na naszych stołach. Nic dziwnego. Warzywa te można przyrządzać na wiele różnych sposobów. Przygotujemy je zarówno w wersji wytrawnej, jak i deserowej. Potraw i przekąsek z dyni jest bez liku: dynia zapiekana z przyprawami, zupa-krem, dynia z makaronem, marynowana w occie, tarta, muffiny, naleśniki z dynią, placki, racuchy czy kotlety. Pestki z dyni można dodawać do sałatek i kanapek lub wykorzystać je jako zdrową przekąskę. Natomiast olej z pestek nadaje się do przygotowywania różnego rodzaju dressingów.

Właściwości prozdrowotnych dyni jest chyba prawie tak wiele jak dań z tego warzywa. Zacznijmy od miąższu. Bez obaw mogą ją jeść osoby będące na diecie, ponieważ jest niskokaloryczna. Poza tym zawiera dużo błonnika, który ułatwia trawienie pokarmów oraz sprzyja rozwojowi tzw. „dobrych bakterii” w jelitach. Pomaga też w usuwaniu toksyn z organizmu.

Swój intensywny (pomarańczowy, czerwony lub żółty) kolor dynie zawdzięczają beta-karotenowi. Należy on do przeciwutleniaczy, może więc zapobiegać rozwojowi chorób nowotworowych (m.in. raka piersi, jelita grubego, płuc i żołądka). Beta-karoten obniża także poziom złego cholesterolu. Częste jedzenie dyni chroni przed miażdżycą, udarem i zawałem serca. Dzięki prowitaminie A, jest ona również dobra dla oczu. Jej spożywanie może zapobiec kurzej ślepocie (zaburzeniom widzenia o zmierzchu) a także zwyrodnieniu plamki żółtej, które może spowodować utratę  wzroku w starszym wieku.

Miąższ z dyni ma właściwości przeciwwymiotne, dlatego polecany jest kobietom w pierwszym trymestrze ciąży. Podobnie działa jedzenie pestek z dyni. Warto je mieć przy sobie podczas podróży samochodem, jeśli cierpi się na chorobę lokomocyjną.

Jednak  pestki dyni są przede wszystkim świetnym źródłem cynku – pierwiastka, który ma dla naszego organizmu niezwykle duże znaczenie. Wchodzi w skład ok. 300 enzymów. Jest m.in. niezbędny do produkcji niektórych hormonów, w tym insuliny. Uczestniczy w procesach podziału komórek. Ma właściwości antyoksydacyjne i przeciwzapalne. Cynk odgrywa również znaczącą rolę w funkcjonowaniu ośrodkowego układu nerwowego. Zbyt mała ilość tego pierwiastka w diecie powoduje problemy z cerą, włosami i paznokciami. Do bardzo poważnych konsekwencji mogą prowadzić niedobory cynku na wczesnym etapie rozwoju. Może dojść  m.in. do zahamowania wzrostu. Jedzenie pestek dyni zalecane jest mężczyznom, ponieważ cynk poprawia sprawność seksualną, a zawarta w nich witamina E ma wpływ na jakość plemników.

Świeże, nieuprażone pestki dyni mogą pomagać w kuracjach przeciwpasożytniczych. Wszystko za sprawą obecnej w nich kukurbitacyny. Poza tym składnikiem znajdziemy w nich dużo magnezu, fosforu i manganu. Zawierają także niacynę, czyli witaminę B3. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Charakteryzuje je również wyjątkowa kombinacja wielonienasyconych kwasów tłuszczowych (np. kwasy omega-3) i obecność fitosteroli, które zapobiegają miażdżycy. To właśnie dlatego olej z pestek dyni jest tak zdrowy. Należy jednak pamiętać o jego wrażliwości na wysokie temperatury. Powinien być przechowywany w lodówce, nie wolno go też podgrzewać.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl