Znaczenie diety w chorobach reumatycznych

choroba_reumatyczna-cynek

Każdemu z nas zdarzyło się chyba usłyszeć, że kogoś „połamał reumatyzm”. Warto wiedzieć o tym, że reumatyzm to nie choroba, lecz ogólne określenie dotyczące schorzeń reumatycznych, których jest około dwustu. Zaliczamy do nich m.in. reumatoidalne zapalenie stawów, młodzieńcze idiopatyczne zapalenie stawów, tocznia rumieniowatego, twardzinę, zapalenie wielomięśniowe i skórno-mięśniowe, martwicze zapalenie naczyń, zwyrodnieniowe zapalenie stawów, zesztywniające zapalenie stawów kręgosłupa, reaktywne zapalenie stawów, łuszczycowe zapalenie stawów czy też chorobę zwyrodnieniową stawów. Każda z tych chorób ma inne objawy i właściwy dla siebie przebieg. Obrzęki, ból, pogarszająca się ruchomość stawów to natomiast ich punkty wspólne. Schorzenia reumatyczne atakują narząd ruchu. Mogą prowadzić nawet do niepełnosprawności, dlatego nie wolno ich lekceważyć. Mitem jest, że reumatyzm dotyczy jedynie seniorów. Może dać znać o sobie również ludziom bardzo młodym. Leczenie obejmuje najczęściej farmakoterapię i rehabilitację, czasem również psychoterapię. W zaawansowanych stanach chorobowych potrzebne są nawet operacje.

Duże znaczenie ma także dieta. Dzięki właściwemu sposobowi odżywiania można złagodzić objawy chorób reumatycznych, a także zapobiegać ich rozwojowi. Nieodpowiednia dieta może natomiast pogorszyć stan chorego i niweczyć efekty leczenia.

Osobom cierpiącym z powodu schorzeń reumatycznych zaleca się jedzenie potraw niskokalorycznych (nadwaga stanowi czynnik ryzyka mogący wywoływać reumatyzm), które nie zawierają substancji wytwarzających kwas moczowy. Diety stosowane przy chorobach układu ruchu opierają się najczęściej na warzywach, owocach, nabiale i rybach. Zalecane są m.in. śródziemnomorska i wegetariańska.

Pierwiastkiem ważnym dla funkcjonowania układu kostnego jest m.in. cynk. W dużej ilości znajdziemy go w owocach morza, pestkach dyni, ziarnach słonecznika i sezamu, zielonych warzywach liściastych. Równie istotne są kwasy omega-3. Łagodzą bóle i sztywność towarzyszące chorobom reumatycznym. Mogą też zapobiegać zapaleniom stawów. Tu również świetnym ich źródłem będą owoce morza, niezastąpione są też ryby. Do diety warto także włączyć algi, orzechy włoskie, migdały oraz oleje: arachidowy, rzepakowy i lniany.

Dostarczanie organizmowi odpowiednich ilości witamin odgrywa ważną rolę. W przypadku omawianych chorób szczególnie istotne są witaminy: A, C, D oraz E. Pierwszą z nich znajdziemy m.in. w nabiale, jarmużu, szpinaku oraz w większości owoców i warzyw o czerwonej i pomarańczowej barwie. Witamina C jest świetnym antyoksydantem, co oznacza, że usuwa z naszego organizmu wolne rodniki odpowiedzialne często za uszkodzenia tkanek. Owoce cytrusowe, kiszona kapusta, papryka, natka pietruszki – to bardzo dobre źródła tej witaminy. Dobrym przeciwutleniaczem jest także witamina E. Jej niedobory mogą prowadzić do degeneracji mięśni. Zdarzają się jednak bardzo rzadko. Najczęściej obserwowane są u osób chorujących na celiakię, mukowiscydozę i zespół Bassena-Kornzweiga. Mogą występować też u osób, które mają zaburzenia wchłaniania tłuszczu. W naszej szerokości geograficznej powinniśmy też pamiętać o spożywaniu produktów bogatych w witaminę D. Co najmniej dwa razy w tygodniu jedzmy tłuste ryby, np. łososia, makrelę, śledzie czy sardynki. Warto postawić na masło (w niewielkich ilościach) i żółtka jaj.

Bardzo ważne jest, aby wybór diety skonsultować z lekarzem, ponieważ to, co dozwolone jest przy jednej chorobie reumatycznej, przy innej może zaszkodzić. Omówienie swoich wyborów żywieniowych ze specjalistą jest w tym przypadku wyjątkowo ważne.

Napisz do nas


Al. Jana Pawła II 80 (II piętro), 00-175 Warszawa

tel. +48 22 635 80 41

fax +48 22 653 73 10

biuro@lekam.pl