Nie daj się infekcjom!

  • Post Author:
  • Post Category:Odporność

Zima trwa w najlepsze (może nie tak śnieżna czy mroźna jakbyśmy się mogli spodziewać), a wraz z nią sezon na liczne infekcje i choroby. Jak zadbać o swój organizm w tym specyficznym momencie w roku? Co zrobić, aby nie dać się infekcjom?

To co chyba najprostsze i najbardziej przyjemne to odpowiednia ilość snu. Wartościowy i regenerujący sen u osoby dorosłej powinien trwać od 6 do 8 godzin. Powinniśmy wypoczywać w ciemnym i cichym pomieszczeniu. Wówczas w naszym organizmie wzrasta poziom limfocytów, czyli białych krwinek odpowiedzialnych za walkę z drobnoustrojami chorobotwórczymi. 

Hartowanie, kolejny znany sposób na podniesienie odporności organizmu. Mamy tutaj wiele możliwości, począwszy od korzystania z sauny po morsowanie. To drugie może wydawać się zbyt radykalne dla wielu z nas, dlatego w zastępstwie możemy w domowym zaciszu zafundować sobie ciepło-zimny prysznic. Polega on na polewaniu ciała na przemian ciepłą (20-30 sekund) i zimną wodą (2-3 sekundy), całość powinna trwać od 5 do 8 minut i zawsze kończyć się ciepłym strumieniem wody. Uwaga do pań – to także doskonały sposób na ujędrnienie skóry i pomoc w walce z uporczywym cellulitem.

Odpowiednia dieta i uzupełnianie niedoborów suplementami diety. Nie od dzisiaj wiadomo, że zbilansowana dieta to klucz do dobrego samopoczucia. W aspekcie odporności powinniśmy zadbać, aby w codziennym menu nie zabrakło m.in. warzyw i owoców zawierających antyoksydanty (głównie witaminy A, E i C), bogatych w naturalne probiotyki kiszonek, naturalnego antybiotyku – czosnku oraz miodów (szczególnie miodu manuka). Jeżeli chodzi o suplementy diety, warto zaopatrzyć się w takie, które posiadają w swoim składzie np. aloes, jeżówkę purpurową, wiesiołek dwuletni, czystek, witaminę D czy cynk. Na pewno przy pomocy farmaceuty, znajdziemy wartościowy produkt.

I ostatnia porada, ale nie mniej ważna, regularne uprawianie sportu. W zdrowym ciele, zdrowy duch. Skorzysta na tym cały organizm. Szybki marsz, marszobieg, jazda na rowerze czy po prostu – spacer na świeżym powietrzu, pobudzają układ odpornościowy. Badania wykazały m.in. iż umiarkowana aktywność fizyczna zwiększa liczbę i aktywność makrofagów, czyli komórek, które jako pierwsze walczą z drobnoustrojami chorobotwórczymi atakującymi organizm. 

Nikt nie lubi chorować, nic dziwnego, boląca głowa, łamanie w kościach i dreszcze to nic przyjemnego. Dlatego warto zastosować tych kilka porad i cieszyć się pełnią zdrowia, nawet zimą!

Ostatnia modyfikacja 19 czerwca 2020