Cynk i mężczyzna – co ma piernik do wiatraka?

Cynk stanowi jeden z niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu pierwiastków śladowych lub inaczej mikroelementów. Pełni bardzo ważną rolę jako składnik lub aktywator wielu enzymów. To cynk m.in. sprawia, że odczuwamy smaki i zapachy, wzmacnia odporność, chroni plamkę żółtą oka przed zwyrodnieniem, a komórki przed wolnymi rodnikami, wzmacnia włosy i paznokcie. 

Pierwiastek ten wchłaniany jest w jelicie cienkim. Jest zdecydowanie lepiej przyswajalny z produktów zwierzęcych niż z roślinnych. Musimy również pamiętać, że wchłanianie cynku zaburza nadmierna ilość wapnia, żelaza i magnezu, a jeżeli chodzi o składniki pokarmowe, będzie to: cukier, otręby i…alkohol. 

Prawdziwe bogactwo opisywanego mikroelementu znajduje się w ostrygach. Oczywiście nie jest podstawowy składnik diety Polaków, dlatego w cynk zaopatrujemy się spożywając: mięso (głównie jagnięcina i wołowina), jaja kurze czy rośliny strączkowe. 

Ale dlaczego łączymy cynk i mężczyzn? Otóż uważa się, że cynk jest pierwiastkiem, odpowiedzialnym za płodność. Dokładniej mówiąc aktywuje enzymy odpowiedzialne za syntezę testosteronu i hamuje jednocześnie uwalnianie enzymów metabolizujących (rozkładających) testosteron. Zła wiadomość jest jednak taka, że poziom tego hormonu ulega podniesieniu jedynie u tych mężczyzn, u których zdiagnozowano niedobór cynku. W przypadku kobiet prawidłowy poziom cynku jest niezbędny do prawidłowego przebiegu ciąży oraz rozwoju płodu. Dlatego pierwiastek ten jest szczególnie ważny dla przyszłych rodziców, ale nie tylko. 

Niedobory cynku to także osłabiona odporność organizmu, a więc ryzyko częstszego zapadania na choroby wirusowe i bakteryjne. Ponadto niedostateczny poziom tego mikroelementu to m.in.: suchość w ustach, utrata smaku i węchu, pogorszenie stanu skóry, włosów i paznokci.

Kluczem do dobrego funkcjonowania organizmu jest zdrowa i zbilansowana dieta. Warto o tym pamiętać, szczególnie jeżeli chodzi o mikroelementy do grona, których zalicza się cynk. W organizmie występuje w niewielkich ilościach, dlatego już niewielki niedobór będzie się na nas negatywnie odbijał. W sytuacjach, kiedy wiemy, że możemy być narażeni na jego braki (bo np. intensywnie trenujemy i wypacamy cynk), warto sięgnąć po suplementy diety, które uchronią nas przed przykrymi niedoborami.

Ostatnia modyfikacja 21 czerwca 2020