Jackfruit, co to za dziwo?

Jackfruit, co to za dziwo?

Jackfruit/dżakfrut, albo inaczej chlebowiec czy drzewo bochenkowate do niedawna ten nieznany w Polsce owoc, zaczyna być coraz bardziej popularny. Nic dziwnego, bo jest nie tylko smaczny, ale także bardzo wartościowy.

Ten superfruit wywodzi się z Indii, preferuje zdecydowanie tropikalny klimat, dlatego można go znaleźć na ulicznych targach Tajlandii, Malezji, Indonezji czy Brazylii. Drzewo, które go rodzi osiąga imponujące rozmiary, może być wysokie na 10 do 30 metrów. Dlatego nie powinien dziwić fakt, że jackfruit może ważyć nawet 50 kg i mieć metr długości. Najczęściej jednak kupić można 10-kilogramowe okazy. Dojrzały owoc w smaku przypomina połączenie ananasa, mango i brzoskwini. Czy owoc jest dojrzały czy nie, możemy ocenić m.in. obserwując twardość kolców okalających wnętrze chlebowca, który miękną w miarę dojrzewania. Uważać powinniśmy na niedojrzałe dżakfruty, ponieważ zawierają inhibitory trypsyny, które mogą powodować nieprzyjemne objawy ze strony układu trawienia (biegunki, wymioty, bóle brzucha, nudności). Dobra wiadomość jest taka, że enzymy niszczy obróbka termiczna. Jak jeść ten owoc? Dojrzały może być składnikiem deserów, galaretek, soków, koktajli, niedojrzały natomiast po wysuszeniu i zmieleniu używany jest jako przyprawa czy zagęstnik do zup i sosów. Ale to nie wszystko! Coraz częściej i chętniej wykorzystywany jest jako wegański substytut mięsa.

Dlaczego chlebowiec zyskał miano „superfood”? To zasługa zawartości znaczących ilości witaminy A, C, B1, B2, niacyny, wapnia, żelaza, manganu, potasu, magnezu, cynku, a także błonnika pokarmowego, lignanów i gum. Całkiem sporo jak na jeden owoc, prawda? Bogactwo składników przekłada się na właściwości dżakfruta:

– zapobieganie anemii

– poprawę jakości snu

– ochronę jelita grubego

– regulację ciśnienia krwi i rytmu serca

– usprawnienie trawienia

– dobroczynny wpływ na wzrok (ochrona przed zwyrodnieniem plamki żółtej)

XXI wiek obfituje w wiele nowości, także tych kulinarnych, które mają realny wpływ na nasze zdrowie. Warto próbować nowych smaków i urozmaicać dietę w nowinki.

Ostatnia modyfikacja 21 czerwca 2020