Co robić, a czego unikać podczas przeziębienia?

  • Post Author:
  • Post Category:Porady

Przeziębienie to z jednej strony czas, kiedy nie mamy ochoty na nic, no może poza leżeniem pod ciepłym kocem, a z drugiej co rusz wymyślamy sposoby jak szybko pozbyć się choroby i wrócić do zdrowia. Co więc robić, a czego nie podczas infekcji?

Podstawową zasadą jest zadbanie o siebie i pozwolenie sobie na chwilę słabości. Owszem są gorsze choroby niż przeziębienie, ale musimy pamiętać, że jeżeli je zbagatelizujemy, istnieje wysokie ryzyko, że błaha infekcja przerodzi się w znacznie poważniejsze schorzenie, np. zapalenie płuc czy zatok. Czasami jeden czy dwa dni wolnego, zostanie w domu, mogą okazać się najlepszym remedium. Czym jeszcze możemy sobie pomóc?

1. Odpowiednia ilością snu

Zdrowy, jakościowy sen to czas, kiedy nasz organizm ma czas na regenerację, procesy nieco zwalniają, dzięki czemu organy mogą odpocząć, ciągle poprawnie wykonując swoją pracę. Nie tylko w trakcie choroby, ale zawsze, powinniśmy szczególnie dbać o higienę snu. Chociażby po to, aby organizm nie manifestował zmęczenia poprzez osłabioną odporność.

2. Dobre nawodnieniem organizmu

Kiedy chorujemy, powinniśmy przyjmować o połowę więcej płynów niż na co dzień. Dlaczego? W momencie walki z infekcją metabolizm przyspiesza, szybciej oddychamy, dodatkowo podniesiona temperatura ciała w wyniku gorączki sprawia, że intensywniej się pocimy. Wszystkie te czynniki i ogólne osłabienie powodują, że zapotrzebowanie na płyny wzrasta.

3. Odstawienie papierosów

Palenie tytoniu czy to w stanie zdrowia czy choroby nie daje naszemu ciału nic co dobre. Jednak kiedy toczy się w nim infekcja, dodatkowo mu szkodzi poprzez drażnienie nabłonka dróg oddechowych. Rzęski, które w normalnych warunkach oczyszczają oskrzela ze szkodliwych substancji, zostają upośledzone, a tym samym nie wykonują efektywnie swojej pracy, a to z kolei prowadzi do zalegania śluzu i możliwości zakażeń dalszych części dróg oddechowych.

4. Rezygnacja z treningu

Aktywność fizyczna jest bardzo ważna i potrzebna do utrzymaniu ciała w dobrej formie, jednak tylko wtedy, kiedy podchodzimy do niej odpowiedzialnie. Trening zawsze powinien być dostosowany do naszego stanu i wykonywany nie za wszelką cenę. Walka z chorobą, nawet tak pozornie bagatelną jak przeziębienie, wymaga od naszego organizmu włączenia dodatkowych mechanizmów obronnych i regeneracyjnych, tak, aby jak najszybciej uporać się z infekcją i nie dopuścić do dalszego jej rozwoju. Nie warto dodatkowo go obciążać ćwiczeniami.

Przeziębienie to podstępna choroba, rozwija się stopniowo i po kolei dołącza coraz to nowsze symptomy. Warto obserwować swój organizm i zadziałać możliwie najszybciej. Zdrowie nie jest nam dane raz i na zawsze, to ono powinno być dla nas priorytetem. Nie bagatelizujmy, dbajmy o siebie.

Ostatnia modyfikacja 21 czerwca 2020