Cynk – sposób na odporność

Cynk zazwyczaj kojarzy się w pierwszej kolejności ze zdrową skórą, pięknymi paznokciami i mocnymi włosami. Jednak w obliczu obecnych wydarzeń i doniesień o rozwijających się infekcjach spowodowanych koronawirusem, warto zwrócić uwagę na ten pierwiastek pod kątem jego innej, bardzo ważnej cechy, a mianowicie wpływie na wzmocnienie odporności.

Cynk i jego rola w organizmie

Cynk to pierwiastek, który należy do grupy tzw. mikroelementów. Są to cząsteczki, które w ciele człowieka występują w znikomych ilościach (w przypadku cynku to 1,5-2,2 g), co jednocześnie nie umniejsza ich roli w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Aby uzmysłowić sobie za jak ważne procesy odpowiada oto tylko kilka z nich:

  • Ochrona plamki żółtej w oku przed zwyrodnieniem
  • Regulacja cyklu miesiączkowego u kobiet 
  • Poprawa sprawności intelektualnej
  • Pobudzanie pracy trzustki 
  • Przeciwdziałanie chorobom prostaty

Na czele oczywiście stoi wspomniane już wzmocnienie odporności. Dzięki temu organizm jest w stanie obronić się przed przeziębieniem, grzybicą, grypą czy innymi infekcjami wywoływanymi przez wirusy. Ponadto cynk pomaga w łagodzeniu objawów chorób autoimmunologicznych. 

Cynk wchodzi w skład wielu enzymów, które aktywują różne procesy. W kontekście odporności skupić się należy na hormonie wydzielanym przez grasicę – tymulinie. Bez tego pierwiastka nie zacznie ona pełnić swojej funkcji, czyli wsparcia prawidłowej pracy limfocytów T – komórek stanowiących siły zbrojne naszego organizmu. To dzięki nim możliwe jest rozpoznanie i niszczenie obcych dla organizmu struktur (np. wirusów), a tym samym zwalczanie toczących się infekcji. Dodatkowo cynk uruchamia odpowiedź organizmu na patogeny poprzez aktywację mastocytów. Te z kolei uwalniają histaminę, a tym samym początkują proces zapalny.

Niedobory cynku

Niestety szacuje się, że na niedobory cynku cierpi ok.30% naszego społeczeństwa. Głównie dlatego, że pierwiastek ten znajduje się w dużej ilości w  pokarmach, które nie stanowią podstawy naszej diety (m.in. cielęca wątroba, małże, ostrygi). Dlatego warto zwrócić uwagę na to czy nie cierpimy na zmniejszenie apetytu, choroby skóry, uczucie ciągłego znużenia czy też nie pogorszył się nam smak, węch czy pamięć. Te objawy mogą świadczyć o niedostatecznym poziomie tego pierwiastka.

W kryzysowej sytuacji, która panuje w kraju, warto włączyć do diety suplementy, które podnoszą odporność, a więc jak najbardziej cynk.

LITERATURA

I. Mońka, D. Wiechuła, Znaczenie cynku dla organizmu ludzkiego w aspekcie suplementacji tego pierwiastka, “Ann. Acad. Med. Siles.”, 2017; 71:314-325.

M. Szcześniak, B. Grimling, J. Meler: Cynk – pierwiastek zdrowia, “Farmacja Polska”, 2014; 70(7): 363-366.