Dzieci

Składniki niezbędne w diecie każdego dziecka

Codzienna dieta ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie oraz zdrowie. W przypadku dzieci dieta ma kluczowy wpływ na prawidłowy rozwój fizyczny, intelektualny i psychiczny. Zbilansowana dieta jest szczególnie ważna w okresie edukacji, ponieważ dzieci potrzebują wtedy mnóstwo energii do nauki i zabawy. Ważna jest odpowiednia ilość minerałów i witamin, które znajdziemy w codziennych produktach. Niektóre z nich będą szczególnie ważne dla rozwoju pociechy.
Wapń
To składnik najbardziej kojarzony z rozwojem dzieci, ponieważ odpowiada za budowę kości i zębów. Kości i zęby właśnie w okresie dzieciństwa kształtują się do swoich dorosłych form. U dzieci występuje duże ryzyko próchnicy zębów, która jest wręcz plagą w wielu krajach Europy. Wystarczająca ilość wapnia ochroni organizm przed krzywicą. Wapń bierze także udział w pracy układu krwionośnego, wspomagając proces krzepnięcia krwi. Wspomaga także pracę układu mięśniowego, co ma szczególne znacznie w przypadku dzieci będącym w ciągłym ruchu. Wapń znajdziemy przede wszystkim w przetworach mlecznych oraz zielonych warzywach. W diecie dziecka warto zatem zawrzeć żółty ser, mleko, brokuły, szpinak czy pietruszkę.
Magnez
Odpowiadający za koncentrację i energię magnez jest pierwiastkiem niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Można powiedzieć, że magnez jest towarzyszem każdego ucznia, dzięki pomocy w przyswajaniu wiedzy. Prawidłowy poziom magnezu zapobiegnie zmęczeniu i da gwarancję sprawności fizycznej i intelektualnej. Wspomagając rozwój kości, mięśni i pracę serca będzie bardzo dużym wsparciem organizmu. Źródłem magnezu są produkty zbożowe, które można komponować na wiele sposobów. Możemy wybrać płatki pełnoziarniste, kakao, kaszę gryczaną, orzechy laskowe, pistacje czy banany.
Fosfor
To wierny towarzysz wapnia, który odpowiada za mineralizację kości i zębów. Chroni je także przed złamaniem i stanami zapalnymi. Niedobór oznacza przykre objawy w postaci bólu kości i mięśni, spadku odporności i osłabienia. Fosfor wspomaga także prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego. Znajdziemy go w przetworach mlecznych, rybach, fasoli, kaszy gryczanej i żółtkach jaj.
Żelazo
Zadaniem pierwiastka jest transport tlenu do tkanek organizmu, produkcja czerwonych krwinek oraz wspomaganie organizmu w walce z wirusami i bakteriami. Na niedobór żelaza szczególnie narażone są dzieci. Bardzo istotna jest więc suplementacja pierwiastka, którą najlepiej przeprowadzić podając produkty bogate w żelazo. Sporą ilość znajdziemy w wątróbce, burakach, natce pietruszki, ciemnym pieczywie. Wsparciem podczas wchłaniania żelaza jest witamina C.
Cynk
Odpowiedzialny jest za procesy organiczne, produkcję hormonów oraz przemianę białka. Wspomaga również odporność organizmu, dba o dobry stan kości, skóry i włosów. Zawartość cynku w diecie dzieci jest zatem obowiązkowa. Bogate w cynk są: chude mięso, sery, mleko, jaja, kasza gryczana, ciemne pieczywo.
Witaminy
Specjaliści podają, że rola witamin w organizmie jest ogromna. Każda konkretna witamina ma swoje określone zadania, a wszelkie niedobory odczujemy dość szybko w postaci nieprzyjemnych objawów. U dzieci szczególnie ważna jest witamina A odpowiadająca za prawidłowe działanie narządu wzroku i wspierająca proces wchłaniania wapnia. Dość ważne zadania ma również witamina C, która niweluje zmęczenie i poprawia odporność. Witaminy z grupy B to natomiast silne wsparcie układu nerwowego i stymulację mózgu. Witamina K wspomoże natomiast walkę z infekcjami, co jest bardzo ważne w sezonie jesienno-zimowy